|
Waar kunt u terecht als u te maken krijgt met psychische problemen? |
Wanneer u psychische klachten ondervindt, is het aangeraden om eerst uw huisarts hierover in vertrouwen te nemen. Hij/Zij kan samen met u bekijken wat een passende oplossing zou kunnen zijn. Indien u en uw huisarts opteren voor een opname in het psychiatrisch ziekenhuis Sint-Alexius, dan neemt uw huisarts met uw toestemming, best contact op met de opnamecoördinator of een psychiater van het ziekenhuis. Zo kan hij uw hulpvraag en klachten verduidelijken en zal de eerste stap naar een opname vlot verlopen. Tijdens uw opname zal de ziekenhuispsychiater op zijn beurt uw huisarts regelmatig contacteren over het verloop van uw behandeling. |
Hoe kunt u zich aanmelden voor een opname? |
U kunt een opname telefonisch aanvragen via de receptie van het ziekenhuis op het nummer 02 270.93.30. U wordt dan doorverbonden met de opnamecoördinator of één van de psychiaters. Wij beogen een snel en efficiënt beantwoorden van elke opnameaanvraag. De opnamecoördinator zal u daarom graag alle nuttige bijkomende informatie verstrekken over de opnameprocedure en de opnamemogelijkheden. |
Soms vindt er een intakegesprek plaats voor een opname. Hoe verloopt dit intakegesprek dan? |
Indien er voorafgaand aan uw opname een intakegesprek plaatsvindt, dan wordt u hiervan telefonisch op de hoogte gebracht. Op de dag zelf meldt u zich bij de receptie van het ziekenhuis en heeft u een gesprek met een teamlid van de toekomstige zorgeenheid. Tijdens dit intakegesprek wordt niet alleen dieper ingegaan op uw hulpvraag en ervaren klachten, maar ook uw gezinssituatie, uw werk, enz. U krijgt bovendien ook de nodige informatie over hoe een opname verder verloopt, de werking van de zorgeenheid en het ziekenhuis, enz… Na het intakegesprek wordt uw hulpvraag met de psychiater en in samenspraak met het team van de zorgeenheid geëvalueerd en bekeken of een opname aangewezen is. U wordt hierover telefonisch geïnformeerd. |
Hoe ziet een opname eruit vanaf de eerste opnamedag? |
Op de voorziene dag en uur van opname, meldt u zich aan bij de receptie van het ziekenhuis. De verantwoordelijke van de opnamedienst zorgt voor het onthaal en handelt samen met u de administratieve formaliteiten af. Nadien begeleidt een verpleegkundige u naar uw zorgeenheid. Daar wordt u een individueel verpleegkundige begeleider toegewezen. Deze persoon is tijdens uw opname het centrale aanspreekpunt voor uw vragen. Hij/zij zorgt ervoor dat u zich snel thuis voelt op de zorgeenheid, leidt u rond en laat u kennismaken met het team en de medepatiënten. De eerste dag van uw opname heeft u ook een kennismakingsgesprek met de behandelende psychiater. In de daaropvolgende week zal u ook kennis maken met onder meer de psycholoog, de maatschappelijk assistent en andere therapeuten. U neemt vanaf de eerste dag deel aan het zorgprogramma van de zorgeenheid. |
Welke overlegmomenten zijn er op de zorgeenheid? |
De zorgeenheden in het ziekenhuis beschikken over een multidisciplinair team van medewerkers. Alle teamleden werken samen rond de patiënt vanuit één behandelvisie. Daarom zijn er op een zorgeenheid een aantal overlegmomenten voor het team: Zo zijn er elke dag briefings tussen de teamleden, waarbij informatie wordt uitgewisseld en er aandacht is voor de specifieke noden en afspraken van de patiënten. Elke week is er een teamvergadering om het verloop van de behandeling te evalueren en verdere behandelvoorstellen te formuleren. Dit wordt ook steeds met u besproken. Naargelang de zorgeenheid en het zorgprogramma zijn er ook nog specifieke overlegmomenten zoals dagopeningen, evolutievergaderingen, participatie van de patiënt op de teamvergadering, enz. Meer informatie verkrijgt u via de brochure van de zorgeenheid en/of uw individueel verpleegkundige begeleider. |
Mag u het ziekenhuis verlaten en kan u bezoek ontvangen tijdens uw opname? |
Mits toestemming van uw behandelende psychiater mag u het ziekenhuis verlaten op vrije momenten. In de week is dit gewoonlijk buiten de uren van het therapieprogramma en ’s avonds. U moet wel steeds vertrek en terugkomst aan de aanwezige verpleegkundige melden. Van zodra uw gezondheidstoestand het toelaat, kunt u in overleg met de behandelende arts ook in het weekend naar huis, al dan niet met een overnachting. Tijdens uw verblijf in het ziekenhuis kan u uiteraard ook bezoek van familie en vrienden ontvangen. U vindt de exacte bezoekuren onder de rubriek zorgaanbod bij de zorgprogramma’s. Bezoekers melden zich steeds aan bij het onthaal van het ziekenhuis of bij de verpleegpost van de zorgeenheid. |
Wat gebeurt er als uw opname ten einde loopt? |
Uw verblijf in het ziekenhuis is tijdelijk en van bij het begin van de opname is er dan ook aandacht voor het moment van ontslag. Uw behandelende psychiater neemt de beslissing tot ontslag in overleg met u en het behandelteam. In de laatste week voor uw ontslag heeft u zeker ook nog afrondingsgesprekken met uw individueel begeleider, psychiater, psycholoog en maatschappelijk assistent, verpleegkundige … Aansluitend op een voltijdse opname, kan u ook kiezen voor een deeltijds (dag/nacht) programma op de eigen zorgeenheid of voor een voortgezette behandeling op de dagkliniek Zeno. Na een verblijf in het ziekenhuis is verdere ondersteuning en begeleiding vaak een noodzaak. Om continuïteit van de zorg te waarborgen, wordt er dan ook bij uw ontslag nazorg opgestart. Uw huisarts, uw behandelende of een andere psychiater, een Centrum Geestelijke Gezondheid, het mobiel team voor psychiatrische zorg aan huis, familieleden en andere personen die uw situatie kennen, kunnen een bijdrage leveren in de organisatie en de opvolging van deze nazorg. |
Wat breng ik mee bij een opname? |
Checklist administratie - identiteitskaart
- indien niet aangesloten bij een ziekteverzekeringsorganisatie: een E112-formulier of requisitorium van ten laste neming van medische verblijfskosten of European Health Insurance
- (onder voorbehoud) hospitalisatieverzekeringsformulier
- verwijsbrief van uw huisarts, psychiater of van een andere verwijzer
- naam en adres van uw huisarts
- lijst met huidige medicatie
- formulier van arbeidsongeschiktheid, bestemd voor de arts van uw ziekenfonds
- adres en telefoon van een familielid of contactpersoon
- (indien mogelijk) vroegere medische en psychiatrische verslagen
- bloedgroepkaart, (indien mogelijk) vaccinatiekaart, gegevens over allergieën en dieet
| Checklist benodigdheden - kledij voor overdag
- slaapkledij
- ondergoed
- sport- en zwemkledij en –schoenen
- schoenen
- pantoffels
- toiletbenodigdheden, handdoeken, washandjes
- boeken, tijdschriften, laptop, muziek, schrijfgerief …
- toiletbenodigdheden: washandje, handdoek, zeep, kam, tandpasta, tandenborstel, scheergerief, zakdoeken,…
- …
| |
Hoe ziet mijn opnamefactuur eruit? |
Het ziekenhuis past de betalingsregeling ‘derde betaler’ toe. Dit wil zeggen dat het ziekenhuis het grootste deel van de verblijfskosten, rechtstreeks aan uw ziekenfonds factureert. Wat betaalt u zelf: - het persoonlijke aandeel in de verpleegdagprijs (remgeld). Dit bedrag is afhankelijk van uw hoedanigheid als rechthebbende op geneeskundige zorgen en de duur van de hospitalisatie
- het persoonlijk aandeel in het toezichthonorarium
- een supplement indien u op eigen verzoek op een éénpersoonskamer verblijft
- een forfaitair bedrag per dag als bijdrage in de kosten voor geneesmiddelen (Dit bedrag dient u ook te betalen voor de dagen waarop u tijdens uw verblijf in het ziekenhuis met toestemming afwezig bent.)
- producten die als nutriënten beschouwd worden en niet als geneesmiddel (bv. hydraterende bodylotions, reinigingstabletten voor protheses) en toiletartikelen worden extra aangerekend.
- per opname een persoonlijk aandeel voor medisch-technische verstrekkingen
Dit forfait wordt niet aangerekend: Indien u recht hebt op de verhoogde verzekeringstegemoetkoming; Indien u hier gehospitaliseerd wordt, onmiddellijk na uw ontslag uit een ander ziekenhuis. - persoonlijke uitgaven, zoals bv. kapper, verplaatsingen, huur televisie
Het persoonlijk aandeel in de verpleegdagprijs, in het toezichtshonorarium, het forfaitair bedrag per dag als bijdrage in de kosten voor geneesmiddelen evenals het persoonlijk aandeel voor medisch-technische verstrekkingen worden bij wet of bij RIZIV-conventie bepaald. De verpleegnota wordt maandelijks opgemaakt. De betaling dient te gebeuren binnen de 15 dagen na ontvangst van de verpleegnota. Bijkomende informatie over de hospitalisatiekosten kunt u verkrijgen bij de maatschappelijk assistent of bij de dienst facturatie, voor de specifieke bedragen verwijzen we naar de bijlage ‘Verpleegnota en financiële aspecten van uw verblijf van de onthaalbrochure’, die u bij opname ontvangt. |
<< Top |
|
|