![]() |
![]() |
![]() |
AlgemeenAls ziekenhuis respecteren wij uiteraard de wet. Deze stimuleert het vertrouwen in en bevordert de kwaliteit van de relatie tussen de patiënt en de hulpverlener. Elke persoon heeft recht op heldere informatie over zijn gezondheidstoestand en behandeling.Het is onmogelijk om in kort bestek in te gaan op al uw rechten die u omringen. Vandaar dat we hier verwijzen naar de meest relevante brochures. en of websites. Bovendien worden u bij opname de oveidsbrochures overhandigd en kan u intern steeds terecht bij directie voor alle bijkomende uitleg.
Voornaamste info bronnen: Wet van 22 augustus 2002 betreffende de rechten van de patiënt voor u vervat in de brochure die fysieke op de afdeling te bekomen is. Of via onze website www.oogg.be
| |||
OmbudsdienstDe zorgverstrekkers van het Sint-Alexius Ziekenhuis doen er alles voor om uw verblijf comfortabel te maken en u met de beste zorgen te omringen. Toch kan het zijn dat uw verwachtingen niet altijd worden beantwoord en dat u een vraag, een probleem of een klacht heeft, dan kunt u in eerste instantie best de betrokken medewerk(st)er en/of teamcoördinator daarover aanspreken. Indien dit te moeilijk is, dan kunt u ook met de externe ombudspersoon contact opnemen. De ombudspersoon is niet verbonden aan het ziekenhuis en werkt dan ook in alle onafhankelijkheid.
U kunt de ombudsvrouw Sofie Perquy bereiken op de volgende manier:
De ombudspersoon luistert naar uw vragen en probeert samen met u de meest geschikte oplossing voor uw probleem te vinden. Het gesprek is volstrekt vertrouwelijk. De ombudspersoon neemt enkel stappen waarin u toestemt. Mits uw akkoord, zal zij contact opnemen met de betrokken zorgverstrekker. Indien mogelijk en gewenst, wordt een bemiddelingsgesprek georganiseerd. Als u niet tevreden bent met het resultaat, worden alternatieven besproken en kan de ombudspersoon u inlichten over de werkwijze van een formele klacht.
Voor alle informatie over de ombudsfunctie verwijzen we u graag door naar de site www.oogg.be
| |||
PatiëntendossierIn de loop van uw verblijf in het ziekenhuis geeft u heel wat informatie over uzelf aan de verschillende medewerkers van het team van uw zorgeenheid. Dit is nodig om u een optimale behandeling te kunnen garanderen. Al deze informatie verzamelen wij in uw patiëntendossier. Wij zijn wettelijk verplicht dit te doen. Wij beschermen ook uw privacy. Dit dossier is bijgevolg strikt vertrouwelijk en is enkel toegankelijk voor de medewerkers die rechtstreeks bij uw behandeling betrokken zijn. Al onze medewerkers- ook die in opleiding- zijn gebonden door het beroepsgeheim. .
Godsdienstige-, morele- of filosofische bijstandWij eerbiedigen de godsdienstige of filosofische overtuiging van elke patiënt. Tijdens uw verblijf bieden wij ook hier ondersteuning. In dit ziekenhuis is een pastoraal werker van de Rooms-Katholieke eredienst en een lekenraadgever aanwezig. Zij zijn bereid te luisteren en stil te staan bij wat u bezig houdt, met respect voor uw geloofs- of levensovertuiging. Indien u een andere geloofsovertuiging heeft, dan zal er in de mate van het mogelijke ook aan tegemoet worden gekomen. Bij opname ontvangt u een onthaalbrochure, met een document om uw wensen hierin kenbaar te maken. U kunt deelnemen aan de eucharistievieringen en gebedsdiensten die regelmatig in het ziekenhuis georganiseerd worden. | |||
| |||